Tekoälyoptimointi: näin pääset tekoälyhakujen vastauksiin [18 vinkkiä]

SEO-asiantuntija Elina Kilpinen ja teksti tekoälyoptimointi

Teko­ä­ly mul­lis­taa sen, miten asiak­kaat jat­kos­sa löy­tä­vät yri­tyk­se­si ver­kos­ta. Pelk­kä Googlen ”kym­me­nes­sä sini­ses­sä lin­kis­sä” näky­mi­nen ei enää rii­tä (vaik­ka sekin edel­leen on tär­ke­ää). Teko­ä­ly­op­ti­moin­ti aut­taa yri­tyk­se­si teko­ä­ly­ha­ku­jen vas­tauk­siin ja siten asiak­kai­den sil­mien eteen myös tule­vai­suu­des­sa.

”Muis­tat­ko ajan, jol­loin lois­ta­vaan verk­ko­nä­ky­vyy­teen ja sivus­tol­le ruk­sut­ta­vaan lii­ken­ne­vir­taan riit­ti, että sijoi­tut hyvin Googles­sa? Oi nii­tä aiko­ja!”

Käy­dään­kö­hän tule­vai­suu­des­sa täl­lais­ta kes­kus­te­lua?

Tois­tai­sek­si Google on säi­lyt­tä­nyt ase­man­sa haku­ko­nei­den ykkö­se­nä, mut­ta eri­lai­set teko­ä­ly­haut muut­ta­vat kent­tää vauh­dil­la.

Jot­ta var­mis­tat näky­vyy­te­si ver­kos­sa jat­kos­sa­kin, on tär­ke­ää ottaa teko­ä­ly­op­ti­moin­nin perus­teet hal­tuun.

Täs­sä blo­gis­sa avaan, mitä teko­ä­ly­op­ti­moin­ti tar­koit­taa käy­tän­nös­sä ja miten autat yri­tys­tä­si nouse­maan teko­ä­ly­ha­ku­jen vas­tauk­siin.

Mitä tekoälyoptimointi on?

Teko­ä­ly­op­ti­moin­ti tar­koit­taa sivus­to­jen ja sisäl­tö­jen opti­moin­tia niin, että niil­lä on parem­mat mah­dol­li­suu­det nous­ta eri­lais­ten teko­ä­ly­ha­ku­jen tuot­ta­mien vas­taus­ten läh­teek­si – mie­lui­ten sitee­rauk­sen ja lin­kin kera.

Samaa tar­koit­ta­via ter­me­jä ovat muun muas­sa Gene­ra­ti­ve Engi­ne Opti­miza­tion, Answer Engi­ne Opti­miza­tion, AI Opti­miza­tion ja Lar­ge Lan­gua­ge Model Opti­miza­tion sekä lyhen­teet GEO, AEO, AIO ja LLMO.

Teko­ä­ly­op­ti­moin­nis­sa päte­vät monet samat lai­na­lai­suu­det kuin perin­tei­ses­sä haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa (mm. sisäl­lön laa­tu sekä sivus­ton luo­tet­ta­vuus, auk­to­ri­teet­ti ja tek­ni­nen toi­mi­vuus), mut­ta teko­ä­ly­ha­ku­jen eri­lai­sen luon­teen vuok­si eten­kin sisäl­töä ja sen raken­net­ta on syy­tä miet­tiä hie­man uudel­la kul­mal­la.

Pelkät Googlen siniset linkit eivät enää riitä

Perin­tei­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) kes­kit­tyy nimen­sä mukai­ses­ti sijoi­tus­ten paran­ta­mi­seen tavan­omai­sis­sa haku­ko­neis­sa ja sitä kaut­ta klik­kien, eli lii­ken­teen hank­ki­mi­seen sivus­tol­le.

Googlen ”sinis­ten link­kien” kär­ki­si­jat, kart­ta­nä­ky­män ensim­mäi­set tulok­set ja perin­teis­ten tulos­ten ylä­puo­lel­la näky­vä ”fea­tu­red snip­pet” ‑osio ovat tyy­pil­li­ses­ti olleet halu­tuim­pia paik­ko­ja näkyä.
Ne ovat edel­leen tär­kei­tä, mut­ta eivät enää yksi­nään rii­tä.

Mik­si?

  • Googlen teko­ä­ly­vas­taus AI Over­views gene­roi­tuu yhä useam­paan Google-hakuun ja vie siten näky­vyyt­tä perin­tei­sil­tä, orgaa­ni­sil­ta haku­tu­lok­sil­ta. Search Engi­ne Lan­din mukaan noin 13 pro­sen­tis­sa Yhdys­val­lois­ta teh­dyis­tä hauis­ta avau­tuu teko­ä­ly­vas­taus, ja jos kyse on ongel­ma­läh­töi­ses­tä tai kysy­mys­hauis­ta, AI-haku­tu­los avau­tuu jo kol­mes­sa haus­sa nel­jäs­tä. (Tie­dot ovat maa­lis­kuul­ta 2025, joten ajan­ta­sai­set luvut ovat toden­nä­köi­ses­ti jo mer­kit­tä­väs­ti­kin isom­mat.)
  • Googlen uusi AI Mode (suo­mek­si teko­ä­ly­ti­la) on juu­ri ran­tau­tu­nut myös Suo­meen. Sii­tä on enna­koi­tu Googlen uut­ta ”perus­nä­ky­mää”, mut­ta näh­tä­väk­si jää, otta­vat­ko käyt­tä­jät tilan omak­seen.
  • Ihmis­ten haku­käyt­täy­ty­mi­nen pirs­tou­tuu usei­siin läh­tei­siin: ChatGPT, Perplexi­ty, Copi­lot, Gemi­ni…
  • ChatGPT on hil­jat­tain jul­kais­sut oman ChatGPT Atlas ‑selai­men­sa, jos­sa teko­ä­ly on integroi­tu­na muka­na. Sen vai­ku­tuk­sia haku­käyt­täy­ty­mi­seen voi vas­ta arvail­la.
  • Myös osto­po­lut pirs­tou­tu­vat: Ihmi­nen saat­taa aloit­taa osto­pol­kun­sa googlaa­mal­la, siir­tyä sit­ten pal­lot­te­le­maan aihet­ta ChatGPT:n kans­sa, tut­kia ken­ties hie­man yri­tyk­sen Ins­ta­gram-tiliä, kuun­nel­la podcas­tin, jos­sa yri­tyk­sen edus­ta­ja esiin­tyy… Ja ehkä lopul­ta pala­ta Googleen vii­meis­te­le­mään ostok­sen­sa.

Mitä täs­tä kai­kes­ta seu­raa?

  • Laa­ja-alai­nen brän­di­nä­ky­vyys eri hauis­sa ja kana­vis­sa nousee yhä tär­keäm­pään roo­liin.

Miksi tekoälyoptimointi on tärkeää?

Teko­ä­ly­hauis­sa näky­mi­nen kas­vat­taa yri­tyk­sen brän­di­nä­ky­vyyt­tä ja vah­vis­taa asian­tun­ti­ja­na posi­tioi­tu­mis­ta.

Teko­ä­ly­haut vähen­tä­vät orgaa­ni­sen lii­ken­teen mää­rää sivus­toil­le. Kun ihmi­nen saa etsi­män­sä vas­tauk­sen jo teko­ä­lyn tuot­ta­mas­ta tii­vis­tel­mäs­tä, ei hänel­lä vält­tä­mät­tä ole enää syy­tä siir­tyä sivus­tol­le.

Näin käy eten­kin ns. infor­ma­tii­vi­sis­sa hauis­sa, eli hauis­sa, jois­sa etsi­tään tie­toa.

(Ostoai­kei­sis­sa hauis­sa perin­tei­set haku­tu­lok­set ovat tois­tai­sek­si edel­leen tär­kei­tä lii­ken­teen­kin läh­tei­nä, eikä esi­mer­kik­si Googles­sa AI Over­views gene­roi­du niin usein ostoai­kei­siin hakui­hin.)

Jos käyt­tä­jä ei ete­ne teko­ä­ly­haun vas­taus­ta pidem­mäl­le, hänen sil­mien­sä eteen pää­ty­vät vain ne yri­tyk­set, jot­ka näky­vät teko­ä­lyn vas­tauk­ses­sa.

Kysy­mys ei enää ole­kaan sii­tä, kuka saa kli­kin (ehkä ei kukaan), vaan kuka saa näky­vyy­den: mitä tahoa AI-haku sitee­raa, mihin se link­kaa?

Teko­ä­ly­op­ti­moin­tiin panos­ta­mi­nen kan­nat­taa, sil­lä orgaa­ni­sen lii­ken­teen mää­rä on jo vähen­ty­nyt mer­kit­tä­väs­ti:

  • Noin 60 pro­sent­tia teh­dyis­tä Google-hauis­ta ei joh­da yhteen­kään klik­kauk­seen (läh­de: Bain&Company).
  • AI Overview’n avau­tu­mi­nen vähen­tää klik­ke­jä 34,5 pro­sent­tia (läh­de: Ahrefs).
  • Eri arvioi­den mukaan orgaa­ni­nen lii­ken­ne sivus­toil­le on vähen­ty­nyt noin 15–60 pro­sent­tia (läh­teet: Bain&Company, Ahrefs, Search Engi­ne Land).

AI-haut vs. perinteiset hakukoneet – miten ne eroavat?

Perin­tei­set haku­ko­neet ja teko­ä­ly­haut eroa­vat aina­kin:

  • tie­don­haun
  • vas­taus­ten esit­tä­mi­sen ja
  • haki­jan esit­tä­mien kysy­mys­ten suh­teen.

Tiedonhaku ja vastauksen esittäminen

Perin­tei­set haku­ko­neet tar­joa­vat käyt­tä­jän hakuun vas­tauk­sek­si koko­nai­sia sivus­to­ja, joi­den ne arvioi­vat vas­taa­van par­hai­ten hakuin­ten­tio­ta, eli haun tar­koi­tus­ta.

Toi­sin sanoen haku­ko­ne indek­soi, eli jär­jes­tää sivus­to­ja sen mukaan, mit­kä sen tul­kin­nan mukaan vas­taa­vat käyt­tä­jän hakuun par­hai­ten.

Kie­li­mal­lit sen sijaan nou­ta­vat tie­toa useis­ta eri läh­teis­tä ja yhdis­te­le­vät sitä.

Ne pilk­ko­vat laa­jan kysy­myk­sen osiin ja etsi­vät sit­ten vas­tauk­sia eri osa­ky­sy­myk­siin. Tätä kut­su­taan ns. que­ry fan out ‑tek­nii­kak­si.

Lop­pu­tu­lok­se­na ne koos­ta­vat käyt­tä­jäl­le vas­tauk­sen (synt­he­sis) läh­teis­tä, joi­den ne arvioi­vat par­haal­la mah­dol­li­sel­la taval­la vas­taa­van käyt­tä­jän kyse­lyyn. Vas­taus saat­taa sisäl­tää sitee­rauk­sia ja/tai link­ke­jä sivus­toil­le.

Kysymyksenasettelu

Haki­joi­den esit­tä­mät kyse­lyt ovat eri­lai­sia teko­ä­ly­hauis­sa ja perin­tei­sis­sä haku­ko­neis­sa, kuten Googles­sa.

Teko­ä­ly­hauis­sa käyt­tä­jät esit­tä­vät tyy­pil­li­ses­ti pit­kiä, moni­vai­hei­sia ja kes­kus­te­lun­omai­sia kysy­myk­siä yksit­täis­ten hakusa­no­jen sijaan.

Kyse­lyis­sä, eli promp­teis­sa, tuo­daan usein mukaan myös enem­män kon­teks­tia kuin perin­tei­sis­sä haku­ko­neis­sa.

Jos ihmi­nen kir­joit­tai­si Googleen esi­mer­kik­si:

  • ”paras sisus­tus­suun­nit­te­li­ja Hel­sin­ki”,

teko­ä­ly­ha­kuun hän saat­tai­si kir­joit­taa:

  • ”Etsi minul­le Hel­sin­gin alu­eel­ta paras sisus­tus­suun­nit­te­li­ja, joka on eri­kois­tu­nut pien­ten asun­to­jen suun­nit­te­luun”.

Ja tämä­kin on vain yksin­ker­tais­tet­tu esi­merk­ki. Todel­li­suu­des­sa kyse­ly voi olla koko­nai­sen kap­pa­leen tai usei­den kap­pa­lei­den pitui­nen.

Tekoälyoptimoinnin tavoitteet

Perin­tei­ses­sä haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa työn menes­tys­tä mita­taan esi­mer­kik­si eri avain­sa­no­jen sijoi­tuk­sil­la Googles­sa, klik­kaus­pro­sen­til­la (CTR) sekä orgaa­ni­sen, eli haku­ko­neis­ta tule­van lii­ken­teen kehi­tyk­sel­lä ja kon­ver­siol­la.

Teko­ä­ly­ajan opti­moin­nis­sa tar­vi­taan uuden­lai­sia tavoit­tei­ta ja mit­ta­rei­ta.

Täl­lai­sia voi­vat olla esi­mer­kik­si:

  • kuin­ka usein yri­tys­tä sitee­ra­taan eri teko­ä­ly­hauis­sa
  • kuin­ka kat­ta­vas­ti yri­tys mai­ni­taan sen aihe­pii­rin hauis­sa, jot­ka ovat sil­le kes­kei­sim­piä
  • min­kä­lai­sis­sa yhteyk­sis­sä yri­tys mai­ni­taan (posi­tii­vi­nen, nega­tii­vi­nen vai neut­raa­li)
  • brän­di­ha­ku­jen volyy­min kehi­tys
  • teko­ä­ly­hauis­ta tule­van lii­ken­teen kon­ver­sio

Näin nostat yrityksesi tekoälyhakuihin: 18 vinkkiä!

Teko­ä­ly­ajan opti­moin­ti vaa­tii mark­ki­noi­jil­ta uuden­lais­ta ajat­te­lua. Opti­moin­nis­sa on otet­ta­va huo­mioon haki­joi­den muut­tu­va haku­käyt­täy­ty­mi­nen ja teko­ä­lyn haku­jär­jes­tel­mien tapa teh­dä työ­tään.

Mut­ta huo­li pois: kaik­kea ei tar­vit­se teh­dä täy­sin toi­sin kuin ennen.

Monet aivan samat lai­na­lai­suu­det päte­vät, opti­moi­daan­pa sivus­toa teko­ä­ly­hauil­le tai perin­tei­sil­le haku­ko­neil­le.

Oikeas­taan suo­sit­te­len ajat­te­le­maan teko­ä­ly­op­ti­moin­tia ikään kuin laa­jen­net­tu­na ver­sio­na perin­tei­ses­tä haku­ko­neop­ti­moin­nis­ta.

Teko­ä­ly­op­ti­moin­ti ei kor­vaa perin­teis­tä SEOa, vaan yhdes­sä ne muo­dos­ta­vat uuden tavan aja­tel­la opti­moin­tia search eve­ryw­he­re opti­miza­tio­ni­na, joka-pai­kan-opti­moin­ti­na.

Seu­raa­vak­si esit­te­len tär­keim­piä kei­no­ja paran­taa näky­vyyt­tä teko­ä­ly­hauis­sa.

Taustatyöt

1. Tutki tekoälyhakuja

Aivan kuten perin­tei­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti alkaa aina nyky­ti­lan­teen kar­toit­ta­mi­sel­la ja avain­sa­na­tut­ki­muk­sen teke­mi­sel­lä, on myös teko­ä­ly­op­ti­moin­ti syy­tä aloit­taa ihmis­ten haku­käyt­täy­ty­mi­sen tut­ki­mi­sel­la ja kie­li­mal­lien vas­taus­ten ana­ly­soin­nil­la.

  • Ymmär­rä, miten ylei­sö hakee tie­toa teko­ä­ly­hauis­ta (pidem­mät, moni­vai­hei­set kysy­myk­se­na­set­te­lut).
  • Tut­ki, min­kä­lai­sia teko­ä­lyn tuot­ta­mat vas­tauk­set ovat.
  • Tar­kas­te­le, mihin läh­tei­siin AI viit­taa ja min­kä­lais­ta sisäl­töä näil­lä sivus­toil­la on. Jos kil­pai­li­ja­si menes­tyy parem­min, mitä he ovat teh­neet toi­sin?
  • Sel­vi­tä, min­kä­lai­sis­sa hauis­sa sivus­to jo näkyy (tätä voit tar­kas­tel­la manu­aa­li­ses­ti tär­keim­pien haku­jen koh­dal­la tai työ­ka­lul­la: esi­mer­kik­si Sem­rus­his­ta voit tar­kas­taa sivus­ton tilan­teen AI Over­view­sis­sä, ja Google Ana­ly­tic­sis­tä näet AI-lii­ken­teen läh­tei­tä).
  • Kar­toi­ta, min­kä­lai­sia promp­te­ja teko­ä­ly­hauis­sa käy­te­tään. Tätä var­ten tar­vit­set työ­ka­lun (esim. Sem­rush, Simi­larweb, Peec…) Eri­lai­sia työ­ka­lu­ja on vii­me aikoi­na syn­ty­nyt kuin sie­niä sateel­la, esi­mer­kik­si Ran­ka­bi­li­tys­tä löy­dät yhden lis­tauk­sen vaih­toeh­dois­ta. Huo­mioi kui­ten­kin, että työ­ka­lut eivät vie­lä vält­tä­mät­tä sisäl­lä Suo­men mark­ki­naa.
  • Pysy ajan tasal­la. Ihmis­ten haku­käyt­täy­ty­mi­nen on mur­rok­ses­sa, ja se, mikä toi­mii nyt, ei vält­tä­mät­tä toi­mi enää muu­ta­man kuu­kau­den pääs­tä.
  • Tämän taus­taym­mär­ryk­sen avul­la pää­set suun­nit­te­le­maan, min­kä­lai­siin kysy­myk­siin ja aihei­siin sisäl­tö­si tulee vas­ta­ta, jot­ta pää­set teko­ä­lyn tuot­ta­miin vas­tauk­siin.

Sisältöjen optimointi

2. Varmista sisältöjen laajuus ja syvyys

Teko­ä­ly­ha­ku­jen tapa etsiä vas­tauk­siin­sa tie­toa eri läh­teis­tä (que­ry fan out) suo­sii sivus­to­ja, joi­den sisäl­tö kat­taa tie­tyn aihea­lu­een perus­teel­li­ses­ti: sisäl­löil­lä on sekä laa­juut­ta (asi­aa käsi­tel­lään moni­puo­li­ses­ti) että syvyyt­tä (yksi­tyis­koh­tiin pureu­du­taan syväl­le).

Pyri siis sisäl­löis­sä­si vas­taa­maan käyt­tä­jän ongel­miin syväl­li­ses­ti ja mones­ta eri näkö­kul­mas­ta käsin.

3. Rakenna pilarisivuja ja sisältöklustereita

Pila­ri­si­vut ja nii­den ympä­ril­le raken­tu­vat sisäl­töklus­te­rit ovat olleet perin­tei­ses­sä haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa teho­kas kei­no tais­tel­la sijoi­tuk­sis­ta hyvin kil­pail­luil­la avain­sa­noil­la.

Ne ovat lois­ta­va for­maat­ti myös teko­ä­ly­hauis­sa pär­jää­mi­seen.

  • Luo pila­ri­si­vu, joka ker­too aihees­ta kat­ta­vas­ti ylä­ta­sol­la.
  • Laa­di pila­ri­si­vun ympä­ril­le ns. sisäl­töklus­te­rei­ta: omia sivu­jaan, jot­ka ker­to­vat jokai­nen jos­ta­kin pila­ri­si­vuun liit­ty­väs­tä ala-aihees­ta syväl­li­sem­min.
  • Lin­ki­tä sisäl­töklus­te­rit pila­ri­si­vuun ja pila­ri­si­vu sisäl­töklus­te­rei­hin.

Näin sisäl­tö­jen väleil­le syn­tyy semant­ti­sia yhteyk­siä, joi­den avul­la kie­li­mal­lit ymmär­tä­vät parem­min kon­teks­tia ja aihei­den väli­siä yhteyk­siä.

4. Luo itsenäisiä sisältölohkoja

Hyvin teko­ä­ly­op­ti­moi­dus­sa teks­tis­sä jokai­nen sisäl­tö­loh­ko on hel­pos­ti ymmär­ret­tä­vis­sä sel­lai­se­naan.

Sisäl­tö kan­nat­taa raken­taa niin, että sen jokai­nen yksit­täi­nen osio on sel­keä ja mie­lel­lään suo­raan kysy­myk­seen vas­taa­va koko­nai­suu­ten­sa, jon­ka teko­ä­ly voi poi­mia vas­tauk­seen­sa sel­lai­se­naan – myös kon­teks­tiin tutus­tu­mat­ta.

Kes­ki­ty yhdes­sä sisäl­tö­loh­kos­sa vain yhteen käsit­tee­seen tai näkö­kul­maan.

5. Tee sisältöä, joka tarjoaa materiaalia personoituihin vastauksiin

AI-haku­jär­jes­tel­mät voi­vat per­so­noi­da vas­tauk­si­aan muun muas­sa käyt­tä­jän sijain­nin, hakuin­ten­tion tai hakuses­sion kon­teks­tin perus­teel­la.

Sik­si samal­la sivul­la on kan­nat­ta­vaa kat­taa usei­ta sivun aihee­seen liit­ty­viä hakuin­ten­tioi­ta, jot­ta sisäl­tö­si voi vas­ta­ta usei­siin per­so­noi­tui­hin ”ali­ky­se­lyi­hin”.

Näin luot per­so­noin­tia kes­tä­vää sisäl­töä:

  • Vas­taa usei­siin eri hakuin­ten­tioi­hin (aihee­seen liit­tyen).
  • Tar­joa tie­toa eri käyt­tä­jä­per­soo­nil­le.
  • Jos mah­dol­lis­ta tai rele­vant­tia, huo­mioi eri sijain­nit.

6. Pidä kysymys-haut mielessä

Laa­di sisäl­löt niin, että niis­tä on help­po poi­mia vas­tauk­sia kysy­myk­siin (joko haki­joi­den esit­tä­miin tai kie­li­mal­lien pilk­ko­miin ala­ky­sy­myk­siin):

  • Tuo kes­kei­nen asia sisäl­tö­loh­kon alkuun: aloi­ta tii­viil­lä, suo­ral­la vas­tauk­sel­la kysy­myk­seen. (Älä pih­taa asian ”pih­viä” tai aloi­ta pit­kil­lä perus­te­luil­la tai jaa­rit­te­luil­la.)
  • Siir­ry aloi­tuk­sen jäl­keen syven­tä­mään aihet­ta.
  • Sel­kei­den kysy­mys-vas­taus-osioi­den (UKK/ FAQ) lisää­mi­nen aut­taa teko­ä­lyä poi­mi­maan suo­ria vas­tauk­sia omaan esi­tyk­seen­sä.

7. Muista looginen rakenne ja otsikointimerkinnät

Sel­keä ja loo­gi­nen raken­ne on tär­ke­ää ihan kai­kil­le: käyt­tä­jil­le, haku­ko­neil­le ja teko­ä­ly­hauil­le.

Ero­ta sisäl­tö­loh­kot toi­sis­taan alaot­si­koin (H2, H3 jne), jot­ta raken­ne on hel­pos­ti hah­mo­tet­ta­vis­sa.

Teko­ä­ly­op­ti­moin­nis­sa kysy­mys­muo­toi­set otsi­kot (esi­mer­kik­si ”Mitä teko­ä­ly­op­ti­moin­ti on?) toi­mi­vat hyvin, sil­lä ne jäl­jit­te­le­vät ihmis­ten haku­käyt­täy­ty­mis­tä teko­ä­ly­alus­toil­la.

Kaik­kien väliot­si­koi­den muok­kaa­mi­nen kysy­myk­sik­si voi kui­ten­kin vai­kut­taa yli­op­ti­moin­nil­ta.

8. Luo kontekstia sisäisellä linkityksellä

Sisäi­set lin­ki­tyk­set aut­ta­vat AI-bot­te­ja ymmär­tä­mään parem­min sivus­ton raken­net­ta ja eri aihei­den väli­siä yhteyk­siä.

Lin­ki­tä siis toi­siin­sa kon­teks­tiin sopi­vat sivut, jot­ta botit voi­vat tehok­kaas­ti seu­ra­ta ja löy­tää sisäl­töä.

Käy­tä sisäl­lön aihet­ta kuvaa­via ank­ku­ri­teks­te­jä. Nii­den avul­la botit liit­tä­vät sisäl­lön laa­jem­paan kon­teks­tiin ja luo­vat semant­ti­sia yhteyk­siä.

Eli aina siis mie­luum­min:

Yri­tyk­se­ni tar­jo­aa seo-pal­ve­lui­ta.

kuin genee­ri­nen:

Lue lisää seo-pal­ve­luis­ta­ni tääl­tä.

9. Käytä selkeää kieltä

Käy­tä sisäl­löis­sä­si sel­ke­ää, luon­nol­lis­ta ja fak­ta­poh­jais­ta kiel­tä.

Yksin­ker­tai­set lauseet ovat aina parem­pi valin­ta kuin pit­kät, vir­ka­kie­li­set kou­ke­rot.

Väl­tä lii­an mai­nos­mais­ta sävyä.

Teko­ä­ly suo­sii sisäl­tö­jä, joi­ta se ”uskal­taa” käyt­tää ilman ris­kiä vää­ri­nym­mär­ryk­sis­tä tai har­haan­joh­ta­vas­ta mai­nos­ta­mi­ses­ta.

10. Tee sisällöstä ”siteerauskelpoista”

Teko­ä­ly­haut eivät nos­ta tulok­siin­sa kaik­kia läh­tei­tä, jois­ta ne hake­vat tie­toa, vaan lin­kit­tää vain ”sitee­raus­kel­poi­sim­piin”.

Sisäl­lön on olta­va niin tark­kaa ja luo­tet­ta­vaa, että teko­ä­ly uskal­taa näyt­tää sen läh­tee­nä käyt­tä­jäl­le. Teko­ä­ly arvos­taa sisäl­töä, jos­ta huo­kuu syvä asian­tun­te­mus.

Läh­de­mai­nin­ta­kel­poi­suut­ta voit lisä­tä mm. näil­lä kei­noil­la:

  • Väl­tä epä­mää­räi­siä yleis­tyk­siä ja käy­tä sen sijaan ajan­ta­sai­sia, fak­ta­poh­jai­sia ja toden­net­ta­vis­sa ole­via väit­tei­tä.
  • Lisää läh­de­viit­tei­tä aihee­seen liit­ty­viin mui­hin asian­tun­ti­ja­kir­joi­tuk­siin, tilas­toi­hin tai tut­ki­muk­siin (muis­ta kuvaa­vat ank­ku­ri­teks­tit myös ulkoi­sis­sa lin­keis­sä!)
  • Tuo sel­väs­ti esiin teks­tin kir­joit­ta­ja ja hänen asian­tun­ti­juu­ten­sa (tit­te­li, roo­li, osaa­mi­nen, koke­mus) – käy­tä myös aut­hor- ja orga­niza­tion-sche­maa.
  • Pidä sisäl­tö ajan tasal­la, eli päi­vi­tä sitä sään­nöl­li­ses­ti. Osoi­ta päi­vi­tyk­set aika­lei­moil­la. (Näin myös luki­jan on hel­pom­pi arvioi­da, kuin­ka ajan­ta­sai­ses­ta tie­dos­ta on kyse.)

Googlen luo­mat E‑E-A-T-kri­tee­rit (expe­rience, exper­ti­se, aut­ho­ri­ty, trustwort­hi­ness, eli koke­mus, asian­tun­te­mus, auk­to­ri­teet­ti ja luo­tet­ta­vuus) ovat hyvä ohje­nuo­ra myös AI-opti­moin­tiin.

11. Tarjoa myös muuta materiaalia kuin tekstiä

Teko­ä­ly­haut hyö­dyn­tä­vät myös muu­ta mate­ri­aa­lia kuin teks­tiä: kuvia, videoi­ta, tau­lu­koi­ta, kaa­vioi­ta

Näi­den avul­la AI-haku­jär­jes­tel­mät pyr­ki­vät luo­maan hel­pos­ti sil­mäil­tä­viä, kiin­nos­ta­via ja yhä parem­min käyt­tä­jän kyse­lyyn osu­via vas­tauk­sia.

Luo siis sivus­tol­le­si rikas­ta ja moni­puo­lis­ta mate­ri­aa­lia ja opti­moi se:

  • Lisää kuvien ja videoi­den alle kuva­teks­tit.
  • Käy­tä kuvis­sa kuvaa­vaa alt-teks­tiä, joka sisäl­tää aiheen kon­teks­tin.
  • Tar­joa kuvat puh­taan HTML:n kaut­ta, sil­lä teko­ä­ly­ha­ku­jen craw­le­rit eivät vält­tä­mät­tä ren­de­röi ras­kas­ta JavaSc­rip­tiä.
  • Älä esi­tä tau­lu­koi­ta kuvi­na, vaan käy­tä HTML-tau­lu­koi­ta, jot­ka ovat koneel­li­ses­ti luet­ta­vis­sa.

12. Luo sisältöä, jota käyttäjät haluavat kuluttaa

Laa­di kiin­nos­ta­vaa ja hyö­dyl­lis­tä sisäl­töä, jon­ka paris­sa käyt­tä­jät viih­ty­vät ja viet­tä­vät mah­dol­li­sim­man pal­jon aikaa.

Teko­ä­ly­haut paran­ta­vat vas­tauk­si­aan haki­joi­den käyt­täy­ty­mi­sen ja palaut­teen perus­teel­la (esim. peuk­ku ylös/alas). Tämä voi vai­kut­taa sii­hen, sisäl­tyy­kö sisäl­tö jat­kos­sa teko­ä­lyn vas­tauk­seen vai ei.

Lisäk­si perin­tei­set haku­ko­neet mit­taa­vat mm. sivus­tol­la vie­tet­tyä aikaa ja pois­tu­mis­pro­sent­tia (bounce rate), jot­ka vai­kut­ta­vat sivus­ton sijoi­tuk­seen perin­tei­sis­sä hauis­sa.

Kos­ka teko­ä­ly­haut käyt­tä­vät perin­tei­siä haku­ko­nei­ta läh­tei­nään, hyvä käyt­tä­jä­ko­ke­mus ja kävi­jöi­den kor­kea sitou­tu­mi­nen paran­ta­vat epä­suo­ras­ti mah­dol­li­suuk­sia tul­la sitee­ra­tuk­si myös teko­ä­ly­vas­tauk­sis­sa.

13. Tee kompromissit aina ihmisen suuntaan

Laa­di sisäl­tö­jä ja sivus­to­ja aina ensi­si­jai­ses­ti sivus­ton käyt­tä­jäl­le, älä teko­ä­ly­bo­til­le tai haku­ko­neel­le!
Haku­bo­tit ja ‑koneet suo­si­vat käyt­tä­jäl­le aidos­ti arvo­kas­ta sisäl­töä.

Älä siis tuo­ta bulk­kia vain konei­ta var­ten, vaan pidä aina mie­les­sä­si sivus­ton käyt­tä­jä.

Jos jou­dut teke­mään kom­pro­mis­se­ja, tee ne aina ihmi­sen hyväk­si.

Tekninen optimointi

14. Salli AI-bottien crawlerit

Jot­ta sisäl­tö­si voi nous­ta teko­ä­ly­ha­ku­jen vas­tauk­siin, on AI-haku­bot­tien pääs­tä­vä käy­mään läpi sisäl­tö­si. Toi­sin sanoen sen on olta­va craw­lat­ta­vis­sa.

  • Sal­li AI-jär­jes­tel­mien tär­keim­mät craw­le­rit (esim. GPT­Bot, Google­bot, Google-Exten­ded, bing­bot, Clau­de­Bot, CCBot, Perplexi­ty­Bot) robots.txt-tiedostossa aina­kin niil­lä sivus­ton alueil­la, joil­la on rele­vant­tia sisäl­töä.
  • Väl­tä AI-bot­tien estä­mis­tä palo­muu­ril­la tai bot­ti­suo­dat­ti­mil­la.

Jos sisäl­tö­si ei näy­tä nouse­van mihin­kään teko­ä­ly­ha­kui­hin, tar­kis­ta ensin nämä kun­toon!

15. Optimoi latautumisnopeus

Osa kie­li­mal­leis­ta saat­taa hylä­tä sivus­ton, mikä­li sisäl­tö ei latau­du riit­tä­vän nopeas­ti.

  • Pidä huo­li sii­tä, että sivus­tol­la ei ole sitä hidas­ta­via ele­ment­te­jä (esim. lii­an suu­ret kuvat, yli­mää­räi­nen koo­di tai tur­hat tyy­lit).
  • JavaSc­ript on suu­rel­le osal­le kie­li­mal­leis­ta vai­ke­aa (tai mah­do­ton­ta) ymmär­tää. Mikä­li tär­keä sisäl­tö ren­de­röi­tyy vas­ta JavaSc­rip­tin jäl­keen, teko­ä­ly ei vält­tä­mät­tä jak­sa odot­taa ja saat­taa ohit­taa osan sisäl­lös­tä. Tar­joa sik­si staat­ti­nen HTML aina kun mah­dol­lis­ta.
  • Seu­raa sivus­ton nopeut­ta Core Web Vitals ‑mit­ta­reis­ta, jot­ka näet käte­väs­ti PageS­peed Insight­sil­la.

16. Lisää itseensä viittaavat canonical-tagit

Itseen­sä viit­taa­vat cano­nical-tagit sel­keyt­tä­vät sekä AI-boteil­le että perin­tei­sil­le haku­ko­neil­le sivus­ton raken­net­ta.

Ne ker­to­vat, mitä urlia bot­tien tuli­si indek­soi­des­saan ja vas­taus­ta koos­taes­saan käyt­tää.

Mikä­li sivus­tol­la on dupli­kaat­ti­si­vu­ja, eli täy­sin saman­si­säl­töi­siä sivu­ja (esi­mer­kik­si samal­le tapah­tu­mal­le usei­ta eri ajan­koh­tia, jois­ta jokai­sel­le on teh­ty oma sivun­sa), valit­se sivuis­ta yksi, johon mui­den sivu­jen cano­nica­lit viit­taa­vat.

Tämä on haku­bo­teil­le suo­si­tus, mitä sivua nii­den tuli­si käy­dä läpi.

17. Lisää schema-merkinnät

Struk­tu­roi­tu data, eli sche­ma-mer­kin­nät aut­ta­vat sekä haku­ko­nei­ta että teko­ä­lyä ymmär­tä­mään sisäl­lön mer­ki­tys­tä ja raken­net­ta.

Sche­man avul­la craw­le­rit pys­ty­vät hel­pom­min luo­kit­te­le­maan ja poi­mi­maan vas­tauk­sia.

Esi­merk­ke­jä hyö­dyl­li­sis­tä sche­mois­ta:

  • Orga­niza­tion
  • Per­son
  • How to
  • FAQ­Pa­ge
  • Pro­duct
  • Ser­vice
  • Local­Busi­ness
  • Review

Off-page-optimointi

18. Rakenna sivuston auktoriteettia

Sivus­ton kor­kea auk­to­ri­teet­ti lisää mer­kit­tä­väs­ti toden­nä­köi­syyt­tä, että sen sisäl­tö nousee esiin teko­ä­lyn tuot­ta­mis­sa vas­tauk­sis­sa.

Brän­di­mai­nin­nat ja backlin­kit muil­ta sivus­toil­ta ovat teko­ä­lyl­le merk­ki, että muut­kin luot­ta­vat tähän sivus­toon niin pal­jon, että halua­vat lin­kit­tää tai mai­ni­ta sivus­ton.

Eten­kin lin­kit ja mai­nin­nat rele­van­teil­ta ja kor­kean auk­to­ri­tee­tin sivus­toil­ta ovat teko­ä­ly­ha­ku­jen sil­mis­sä arvok­kai­ta. Ne osoit­ta­vat kie­li­mal­leil­le, että sivus­to­si on luo­tet­ta­va toi­mi­ja.

Opti­moi siis aktii­vi­ses­ti brän­di­si läs­nä­oloa eri puo­lil­la verk­koa ja pyri hank­ki­maan mai­nin­to­ja ja link­ke­jä muil­ta sivus­toil­ta.

Perin­tei­set off-page-SEO toi­met toi­mi­vat myös teko­ä­ly­op­ti­moin­nis­sa.

Kokei­le esi­mer­kik­si näi­tä:

  • Han­ki näky­vyyt­tä alan jul­kai­suis­sa ja asian­tun­ti­ja­ka­na­vis­sa.
  • Tar­joa vie­ras­ky­nä­ar­tik­ke­lei­ta tai asian­tun­ti­ja­si­säl­tö­jä arvos­tet­tui­hin blo­gei­hin tai uutis­kir­jei­siin.
  • Tuo­ta uniik­kia ja uuti­sar­vois­ta sisäl­töä, joka on niin kiin­nos­ta­vaa ja arvo­kas­ta, että muut halua­vat lin­kit­tää sii­hen.
  • Panos­ta media­vies­tin­tään, eli PR:ään.
  • Ole läs­nä yri­tyk­sel­le­si rele­van­teis­sa sosi­aa­li­sen median kana­vis­sa ja pyri hank­ki­maan brän­di­mai­nin­to­ja myös somes­sa.
  • Muis­ta tuo­da oma asian­tun­te­muk­se­si ja auk­to­ri­teet­ti­si esiin myös omal­la sivus­tol­la­si.

Muista ainakin nämä tekoälyoptimoinnista!

Teko­ä­ly­op­ti­moin­nis­sa on otet­ta­va huo­mioon, miten teko­ä­ly tekee työ­tään, min­kä­lais­ta sisäl­töä se pitää arvos­sa ja min­kä­lai­sia sisäl­tö­ra­ken­tei­ta sen on hel­poin käyt­tää vas­tauk­sis­saan sekä min­kä­lais­ta on ihmis­ten haku­käyt­täy­ty­mi­nen.

  • Sisäl­lön laa­tu ja rele­vans­si on ollut perin­tei­ses­sä haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa­kin tär­ke­ää jo pit­kään, mut­ta teko­ä­ly­op­ti­moin­nis­sa se nousee vie­lä­kin kes­kei­sem­pään ase­maan. Kie­li­mal­lit etsi­vät vie­lä laa­jem­min vih­jei­tä sii­tä, että sisäl­tö on rele­vant­tia ja myös lin­kat­tu laa­jem­paan kon­teks­tiin.
  • Teko­ä­ly­op­ti­moin­ti on otet­ta­va huo­mioon myös sisäl­tö­jen raken­teen suun­nit­te­lus­sa. Sisäl­tö pää­tyy toden­nä­köi­sem­min teko­ä­lyn sitee­raa­mak­si, kun se on raken­net­tu niin, että kie­li­mal­lien on help­po poi­mia val­mii­ta ”vas­taus­pa­la­sia” koos­tee­seen­sa.
  • Sisäl­lön luo­tet­ta­vuus ja auk­to­ri­teet­ti koros­tu­vat. Nämä­kin ovat olleet Googlel­le jat­ku­vas­ti yhä tär­keäm­piä, ja sama pätee teko­ä­ly­ha­kui­hin: kie­li­mal­lit eivät halua tar­jo­ta ”ros­kaa” vas­tauk­sis­saan, vaan ne suo­si­vat sivu­ja, joi­ta myös muut pitä­vät uskot­ta­va­na (mm. lin­kit ja mai­nin­nat).
  • Brän­di­nä­ky­vyys on teko­ä­ly­hauil­le kes­keis­tä. Teko­ä­ly suo­sii brän­de­jä, jot­ka ovat laa­jas­ti pro­fi­loi­tu­neet tie­tyn alan tai aiheen asian­tun­ti­joik­si.

Varmistetaanko näkyvyytenne tulevaisuudessakin?

Eläm­me aikaa, jos­sa pelk­kä Googlen ”sini­sis­sä lin­keis­sä” menes­ty­mi­nen ei enää ole ainoa avain onneen – saa­ti takaa lii­ken­net­tä sivus­tol­le.

Ihmis­ten haku­käyt­täy­ty­mi­nen pirs­tou­tuu, ja teko­ä­ly­haut (ja myös Googlen haku­nä­ky­mä) muut­tu­vat ja kehit­ty­vät vauh­dil­la.

Hyvä näky­vyys haku­ko­neis­sa – tai teko­ä­ly­vas­tauk­sis­sa – ei kos­kaan raken­nu het­kes­sä, vaan vaa­tii pit­kä­jän­teis­tä työ­tä eri­tyi­ses­ti sisäl­tö­jen ja auk­to­ri­tee­tin paran­ta­mi­sek­si.

Sik­si paras het­ki aloit­taa työ tule­vai­suu­den näky­vyy­den var­mis­ta­mi­sek­si on juu­ri nyt.

Ota yhteyt­tä, niin ker­ron, miten voin aut­taa!

SEO- ja viestintäasiantuntija Elina Kilpinen

KIRJOITTAJA

Eli­na Kil­pi­nen
SEO- ja vies­tin­tä­asian­tun­ti­ja (VTM)

Vies­tin­nän, median ja mark­ki­noin­nin paris­sa vuo­des­ta 2005.

Samankaltaiset artikkelit