Tekoälyoptimointi: näin pääset tekoälyhakujen vastauksiin [18 vinkkiä]
Tekoäly mullistaa sen, miten asiakkaat jatkossa löytävät yrityksesi verkosta. Pelkkä Googlen ”kymmenessä sinisessä linkissä” näkyminen ei enää riitä (vaikka sekin edelleen on tärkeää). Tekoälyoptimointi auttaa yrityksesi tekoälyhakujen vastauksiin ja siten asiakkaiden silmien eteen myös tulevaisuudessa.
”Muistatko ajan, jolloin loistavaan verkkonäkyvyyteen ja sivustolle ruksuttavaan liikennevirtaan riitti, että sijoitut hyvin Googlessa? Oi niitä aikoja!”
Käydäänköhän tulevaisuudessa tällaista keskustelua?
Toistaiseksi Google on säilyttänyt asemansa hakukoneiden ykkösenä, mutta erilaiset tekoälyhaut muuttavat kenttää vauhdilla.
Jotta varmistat näkyvyytesi verkossa jatkossakin, on tärkeää ottaa tekoälyoptimoinnin perusteet haltuun.
Tässä blogissa avaan, mitä tekoälyoptimointi tarkoittaa käytännössä ja miten autat yritystäsi nousemaan tekoälyhakujen vastauksiin.
Mitä tekoälyoptimointi on?
Tekoälyoptimointi tarkoittaa sivustojen ja sisältöjen optimointia niin, että niillä on paremmat mahdollisuudet nousta erilaisten tekoälyhakujen tuottamien vastausten lähteeksi – mieluiten siteerauksen ja linkin kera.
Samaa tarkoittavia termejä ovat muun muassa Generative Engine Optimization, Answer Engine Optimization, AI Optimization ja Large Language Model Optimization sekä lyhenteet GEO, AEO, AIO ja LLMO.
Tekoälyoptimoinnissa pätevät monet samat lainalaisuudet kuin perinteisessä hakukoneoptimoinnissa (mm. sisällön laatu sekä sivuston luotettavuus, auktoriteetti ja tekninen toimivuus), mutta tekoälyhakujen erilaisen luonteen vuoksi etenkin sisältöä ja sen rakennetta on syytä miettiä hieman uudella kulmalla.
Pelkät Googlen siniset linkit eivät enää riitä
Perinteinen hakukoneoptimointi (SEO) keskittyy nimensä mukaisesti sijoitusten parantamiseen tavanomaisissa hakukoneissa ja sitä kautta klikkien, eli liikenteen hankkimiseen sivustolle.
Googlen ”sinisten linkkien” kärkisijat, karttanäkymän ensimmäiset tulokset ja perinteisten tulosten yläpuolella näkyvä ”featured snippet” ‑osio ovat tyypillisesti olleet halutuimpia paikkoja näkyä.
Ne ovat edelleen tärkeitä, mutta eivät enää yksinään riitä.
Miksi?
- Googlen tekoälyvastaus AI Overviews generoituu yhä useampaan Google-hakuun ja vie siten näkyvyyttä perinteisiltä, orgaanisilta hakutuloksilta. Search Engine Landin mukaan noin 13 prosentissa Yhdysvalloista tehdyistä hauista avautuu tekoälyvastaus, ja jos kyse on ongelmalähtöisestä tai kysymyshauista, AI-hakutulos avautuu jo kolmessa haussa neljästä. (Tiedot ovat maaliskuulta 2025, joten ajantasaiset luvut ovat todennäköisesti jo merkittävästikin isommat.)
- Googlen uusi AI Mode (suomeksi tekoälytila) on juuri rantautunut myös Suomeen. Siitä on ennakoitu Googlen uutta ”perusnäkymää”, mutta nähtäväksi jää, ottavatko käyttäjät tilan omakseen.
- Ihmisten hakukäyttäytyminen pirstoutuu useisiin lähteisiin: ChatGPT, Perplexity, Copilot, Gemini…
- ChatGPT on hiljattain julkaissut oman ChatGPT Atlas ‑selaimensa, jossa tekoäly on integroituna mukana. Sen vaikutuksia hakukäyttäytymiseen voi vasta arvailla.
- Myös ostopolut pirstoutuvat: Ihminen saattaa aloittaa ostopolkunsa googlaamalla, siirtyä sitten pallottelemaan aihetta ChatGPT:n kanssa, tutkia kenties hieman yrityksen Instagram-tiliä, kuunnella podcastin, jossa yrityksen edustaja esiintyy… Ja ehkä lopulta palata Googleen viimeistelemään ostoksensa.
Mitä tästä kaikesta seuraa?
Miksi tekoälyoptimointi on tärkeää?
Tekoälyhauissa näkyminen kasvattaa yrityksen brändinäkyvyyttä ja vahvistaa asiantuntijana positioitumista.
Tekoälyhaut vähentävät orgaanisen liikenteen määrää sivustoille. Kun ihminen saa etsimänsä vastauksen jo tekoälyn tuottamasta tiivistelmästä, ei hänellä välttämättä ole enää syytä siirtyä sivustolle.
Näin käy etenkin ns. informatiivisissa hauissa, eli hauissa, joissa etsitään tietoa.
(Ostoaikeisissa hauissa perinteiset hakutulokset ovat toistaiseksi edelleen tärkeitä liikenteenkin lähteinä, eikä esimerkiksi Googlessa AI Overviews generoidu niin usein ostoaikeisiin hakuihin.)
Jos käyttäjä ei etene tekoälyhaun vastausta pidemmälle, hänen silmiensä eteen päätyvät vain ne yritykset, jotka näkyvät tekoälyn vastauksessa.
Kysymys ei enää olekaan siitä, kuka saa klikin (ehkä ei kukaan), vaan kuka saa näkyvyyden: mitä tahoa AI-haku siteeraa, mihin se linkkaa?
Tekoälyoptimointiin panostaminen kannattaa, sillä orgaanisen liikenteen määrä on jo vähentynyt merkittävästi:
- Noin 60 prosenttia tehdyistä Google-hauista ei johda yhteenkään klikkaukseen (lähde: Bain&Company).
- AI Overview’n avautuminen vähentää klikkejä 34,5 prosenttia (lähde: Ahrefs).
- Eri arvioiden mukaan orgaaninen liikenne sivustoille on vähentynyt noin 15–60 prosenttia (lähteet: Bain&Company, Ahrefs, Search Engine Land).
AI-haut vs. perinteiset hakukoneet – miten ne eroavat?
Perinteiset hakukoneet ja tekoälyhaut eroavat ainakin:
Tiedonhaku ja vastauksen esittäminen
Perinteiset hakukoneet tarjoavat käyttäjän hakuun vastaukseksi kokonaisia sivustoja, joiden ne arvioivat vastaavan parhaiten hakuintentiota, eli haun tarkoitusta.
Toisin sanoen hakukone indeksoi, eli järjestää sivustoja sen mukaan, mitkä sen tulkinnan mukaan vastaavat käyttäjän hakuun parhaiten.
Kielimallit sen sijaan noutavat tietoa useista eri lähteistä ja yhdistelevät sitä.
Ne pilkkovat laajan kysymyksen osiin ja etsivät sitten vastauksia eri osakysymyksiin. Tätä kutsutaan ns. query fan out ‑tekniikaksi.
Lopputuloksena ne koostavat käyttäjälle vastauksen (synthesis) lähteistä, joiden ne arvioivat parhaalla mahdollisella tavalla vastaavan käyttäjän kyselyyn. Vastaus saattaa sisältää siteerauksia ja/tai linkkejä sivustoille.
Kysymyksenasettelu
Hakijoiden esittämät kyselyt ovat erilaisia tekoälyhauissa ja perinteisissä hakukoneissa, kuten Googlessa.
Tekoälyhauissa käyttäjät esittävät tyypillisesti pitkiä, monivaiheisia ja keskustelunomaisia kysymyksiä yksittäisten hakusanojen sijaan.
Kyselyissä, eli prompteissa, tuodaan usein mukaan myös enemmän kontekstia kuin perinteisissä hakukoneissa.
Jos ihminen kirjoittaisi Googleen esimerkiksi:
tekoälyhakuun hän saattaisi kirjoittaa:
Ja tämäkin on vain yksinkertaistettu esimerkki. Todellisuudessa kysely voi olla kokonaisen kappaleen tai useiden kappaleiden pituinen.
Tekoälyoptimoinnin tavoitteet
Perinteisessä hakukoneoptimoinnissa työn menestystä mitataan esimerkiksi eri avainsanojen sijoituksilla Googlessa, klikkausprosentilla (CTR) sekä orgaanisen, eli hakukoneista tulevan liikenteen kehityksellä ja konversiolla.
Tekoälyajan optimoinnissa tarvitaan uudenlaisia tavoitteita ja mittareita.
Tällaisia voivat olla esimerkiksi:
Näin nostat yrityksesi tekoälyhakuihin: 18 vinkkiä!
Tekoälyajan optimointi vaatii markkinoijilta uudenlaista ajattelua. Optimoinnissa on otettava huomioon hakijoiden muuttuva hakukäyttäytyminen ja tekoälyn hakujärjestelmien tapa tehdä työtään.
Mutta huoli pois: kaikkea ei tarvitse tehdä täysin toisin kuin ennen.
Monet aivan samat lainalaisuudet pätevät, optimoidaanpa sivustoa tekoälyhauille tai perinteisille hakukoneille.
Oikeastaan suosittelen ajattelemaan tekoälyoptimointia ikään kuin laajennettuna versiona perinteisestä hakukoneoptimoinnista.
Tekoälyoptimointi ei korvaa perinteistä SEOa, vaan yhdessä ne muodostavat uuden tavan ajatella optimointia search everywhere optimizationina, joka-paikan-optimointina.
Seuraavaksi esittelen tärkeimpiä keinoja parantaa näkyvyyttä tekoälyhauissa.
Taustatyöt
1. Tutki tekoälyhakuja
Aivan kuten perinteinen hakukoneoptimointi alkaa aina nykytilanteen kartoittamisella ja avainsanatutkimuksen tekemisellä, on myös tekoälyoptimointi syytä aloittaa ihmisten hakukäyttäytymisen tutkimisella ja kielimallien vastausten analysoinnilla.
- Ymmärrä, miten yleisö hakee tietoa tekoälyhauista (pidemmät, monivaiheiset kysymyksenasettelut).
- Tutki, minkälaisia tekoälyn tuottamat vastaukset ovat.
- Tarkastele, mihin lähteisiin AI viittaa ja minkälaista sisältöä näillä sivustoilla on. Jos kilpailijasi menestyy paremmin, mitä he ovat tehneet toisin?
- Selvitä, minkälaisissa hauissa sivusto jo näkyy (tätä voit tarkastella manuaalisesti tärkeimpien hakujen kohdalla tai työkalulla: esimerkiksi Semrushista voit tarkastaa sivuston tilanteen AI Overviewsissä, ja Google Analyticsistä näet AI-liikenteen lähteitä).
- Kartoita, minkälaisia prompteja tekoälyhauissa käytetään. Tätä varten tarvitset työkalun (esim. Semrush, Similarweb, Peec…) Erilaisia työkaluja on viime aikoina syntynyt kuin sieniä sateella, esimerkiksi Rankabilitystä löydät yhden listauksen vaihtoehdoista. Huomioi kuitenkin, että työkalut eivät vielä välttämättä sisällä Suomen markkinaa.
- Pysy ajan tasalla. Ihmisten hakukäyttäytyminen on murroksessa, ja se, mikä toimii nyt, ei välttämättä toimi enää muutaman kuukauden päästä.
Sisältöjen optimointi
2. Varmista sisältöjen laajuus ja syvyys
Tekoälyhakujen tapa etsiä vastauksiinsa tietoa eri lähteistä (query fan out) suosii sivustoja, joiden sisältö kattaa tietyn aihealueen perusteellisesti: sisällöillä on sekä laajuutta (asiaa käsitellään monipuolisesti) että syvyyttä (yksityiskohtiin pureudutaan syvälle).
Pyri siis sisällöissäsi vastaamaan käyttäjän ongelmiin syvällisesti ja monesta eri näkökulmasta käsin.
3. Rakenna pilarisivuja ja sisältöklustereita
Pilarisivut ja niiden ympärille rakentuvat sisältöklusterit ovat olleet perinteisessä hakukoneoptimoinnissa tehokas keino taistella sijoituksista hyvin kilpailluilla avainsanoilla.
Ne ovat loistava formaatti myös tekoälyhauissa pärjäämiseen.
- Luo pilarisivu, joka kertoo aiheesta kattavasti ylätasolla.
- Laadi pilarisivun ympärille ns. sisältöklustereita: omia sivujaan, jotka kertovat jokainen jostakin pilarisivuun liittyvästä ala-aiheesta syvällisemmin.
- Linkitä sisältöklusterit pilarisivuun ja pilarisivu sisältöklustereihin.
Näin sisältöjen väleille syntyy semanttisia yhteyksiä, joiden avulla kielimallit ymmärtävät paremmin kontekstia ja aiheiden välisiä yhteyksiä.
4. Luo itsenäisiä sisältölohkoja
Hyvin tekoälyoptimoidussa tekstissä jokainen sisältölohko on helposti ymmärrettävissä sellaisenaan.
Sisältö kannattaa rakentaa niin, että sen jokainen yksittäinen osio on selkeä ja mielellään suoraan kysymykseen vastaava kokonaisuutensa, jonka tekoäly voi poimia vastaukseensa sellaisenaan – myös kontekstiin tutustumatta.
Keskity yhdessä sisältölohkossa vain yhteen käsitteeseen tai näkökulmaan.
5. Tee sisältöä, joka tarjoaa materiaalia personoituihin vastauksiin
AI-hakujärjestelmät voivat personoida vastauksiaan muun muassa käyttäjän sijainnin, hakuintention tai hakusession kontekstin perusteella.
Siksi samalla sivulla on kannattavaa kattaa useita sivun aiheeseen liittyviä hakuintentioita, jotta sisältösi voi vastata useisiin personoituihin ”alikyselyihin”.
Näin luot personointia kestävää sisältöä:
6. Pidä kysymys-haut mielessä
Laadi sisällöt niin, että niistä on helppo poimia vastauksia kysymyksiin (joko hakijoiden esittämiin tai kielimallien pilkkomiin alakysymyksiin):
- Tuo keskeinen asia sisältölohkon alkuun: aloita tiiviillä, suoralla vastauksella kysymykseen. (Älä pihtaa asian ”pihviä” tai aloita pitkillä perusteluilla tai jaaritteluilla.)
- Siirry aloituksen jälkeen syventämään aihetta.
- Selkeiden kysymys-vastaus-osioiden (UKK/ FAQ) lisääminen auttaa tekoälyä poimimaan suoria vastauksia omaan esitykseensä.
7. Muista looginen rakenne ja otsikointimerkinnät
Selkeä ja looginen rakenne on tärkeää ihan kaikille: käyttäjille, hakukoneille ja tekoälyhauille.
Erota sisältölohkot toisistaan alaotsikoin (H2, H3 jne), jotta rakenne on helposti hahmotettavissa.
Tekoälyoptimoinnissa kysymysmuotoiset otsikot (esimerkiksi ”Mitä tekoälyoptimointi on?) toimivat hyvin, sillä ne jäljittelevät ihmisten hakukäyttäytymistä tekoälyalustoilla.
Kaikkien väliotsikoiden muokkaaminen kysymyksiksi voi kuitenkin vaikuttaa ylioptimoinnilta.
8. Luo kontekstia sisäisellä linkityksellä
Sisäiset linkitykset auttavat AI-botteja ymmärtämään paremmin sivuston rakennetta ja eri aiheiden välisiä yhteyksiä.
Linkitä siis toisiinsa kontekstiin sopivat sivut, jotta botit voivat tehokkaasti seurata ja löytää sisältöä.
Käytä sisällön aihetta kuvaavia ankkuritekstejä. Niiden avulla botit liittävät sisällön laajempaan kontekstiin ja luovat semanttisia yhteyksiä.
Eli aina siis mieluummin:
Yritykseni tarjoaa seo-palveluita.
kuin geneerinen:
Lue lisää seo-palveluistani täältä.
9. Käytä selkeää kieltä
Käytä sisällöissäsi selkeää, luonnollista ja faktapohjaista kieltä.
Yksinkertaiset lauseet ovat aina parempi valinta kuin pitkät, virkakieliset koukerot.
Vältä liian mainosmaista sävyä.
Tekoäly suosii sisältöjä, joita se ”uskaltaa” käyttää ilman riskiä väärinymmärryksistä tai harhaanjohtavasta mainostamisesta.
10. Tee sisällöstä ”siteerauskelpoista”
Tekoälyhaut eivät nosta tuloksiinsa kaikkia lähteitä, joista ne hakevat tietoa, vaan linkittää vain ”siteerauskelpoisimpiin”.
Sisällön on oltava niin tarkkaa ja luotettavaa, että tekoäly uskaltaa näyttää sen lähteenä käyttäjälle. Tekoäly arvostaa sisältöä, josta huokuu syvä asiantuntemus.
Lähdemainintakelpoisuutta voit lisätä mm. näillä keinoilla:
- Vältä epämääräisiä yleistyksiä ja käytä sen sijaan ajantasaisia, faktapohjaisia ja todennettavissa olevia väitteitä.
- Lisää lähdeviitteitä aiheeseen liittyviin muihin asiantuntijakirjoituksiin, tilastoihin tai tutkimuksiin (muista kuvaavat ankkuritekstit myös ulkoisissa linkeissä!)
- Tuo selvästi esiin tekstin kirjoittaja ja hänen asiantuntijuutensa (titteli, rooli, osaaminen, kokemus) – käytä myös author- ja organization-schemaa.
- Pidä sisältö ajan tasalla, eli päivitä sitä säännöllisesti. Osoita päivitykset aikaleimoilla. (Näin myös lukijan on helpompi arvioida, kuinka ajantasaisesta tiedosta on kyse.)
Googlen luomat E‑E-A-T-kriteerit (experience, expertise, authority, trustworthiness, eli kokemus, asiantuntemus, auktoriteetti ja luotettavuus) ovat hyvä ohjenuora myös AI-optimointiin.
11. Tarjoa myös muuta materiaalia kuin tekstiä
Tekoälyhaut hyödyntävät myös muuta materiaalia kuin tekstiä: kuvia, videoita, taulukoita, kaavioita…
Näiden avulla AI-hakujärjestelmät pyrkivät luomaan helposti silmäiltäviä, kiinnostavia ja yhä paremmin käyttäjän kyselyyn osuvia vastauksia.
Luo siis sivustollesi rikasta ja monipuolista materiaalia ja optimoi se:
- Lisää kuvien ja videoiden alle kuvatekstit.
- Käytä kuvissa kuvaavaa alt-tekstiä, joka sisältää aiheen kontekstin.
- Tarjoa kuvat puhtaan HTML:n kautta, sillä tekoälyhakujen crawlerit eivät välttämättä renderöi raskasta JavaScriptiä.
- Älä esitä taulukoita kuvina, vaan käytä HTML-taulukoita, jotka ovat koneellisesti luettavissa.
12. Luo sisältöä, jota käyttäjät haluavat kuluttaa
Laadi kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, jonka parissa käyttäjät viihtyvät ja viettävät mahdollisimman paljon aikaa.
Tekoälyhaut parantavat vastauksiaan hakijoiden käyttäytymisen ja palautteen perusteella (esim. peukku ylös/alas). Tämä voi vaikuttaa siihen, sisältyykö sisältö jatkossa tekoälyn vastaukseen vai ei.
Lisäksi perinteiset hakukoneet mittaavat mm. sivustolla vietettyä aikaa ja poistumisprosenttia (bounce rate), jotka vaikuttavat sivuston sijoitukseen perinteisissä hauissa.
Koska tekoälyhaut käyttävät perinteisiä hakukoneita lähteinään, hyvä käyttäjäkokemus ja kävijöiden korkea sitoutuminen parantavat epäsuorasti mahdollisuuksia tulla siteeratuksi myös tekoälyvastauksissa.
13. Tee kompromissit aina ihmisen suuntaan
Laadi sisältöjä ja sivustoja aina ensisijaisesti sivuston käyttäjälle, älä tekoälybotille tai hakukoneelle!
Hakubotit ja ‑koneet suosivat käyttäjälle aidosti arvokasta sisältöä.
Älä siis tuota bulkkia vain koneita varten, vaan pidä aina mielessäsi sivuston käyttäjä.
Jos joudut tekemään kompromisseja, tee ne aina ihmisen hyväksi.
Tekninen optimointi
14. Salli AI-bottien crawlerit
Jotta sisältösi voi nousta tekoälyhakujen vastauksiin, on AI-hakubottien päästävä käymään läpi sisältösi. Toisin sanoen sen on oltava crawlattavissa.
- Salli AI-järjestelmien tärkeimmät crawlerit (esim. GPTBot, Googlebot, Google-Extended, bingbot, ClaudeBot, CCBot, PerplexityBot) robots.txt-tiedostossa ainakin niillä sivuston alueilla, joilla on relevanttia sisältöä.
- Vältä AI-bottien estämistä palomuurilla tai bottisuodattimilla.
Jos sisältösi ei näytä nousevan mihinkään tekoälyhakuihin, tarkista ensin nämä kuntoon!
15. Optimoi latautumisnopeus
Osa kielimalleista saattaa hylätä sivuston, mikäli sisältö ei lataudu riittävän nopeasti.
- Pidä huoli siitä, että sivustolla ei ole sitä hidastavia elementtejä (esim. liian suuret kuvat, ylimääräinen koodi tai turhat tyylit).
- JavaScript on suurelle osalle kielimalleista vaikeaa (tai mahdotonta) ymmärtää. Mikäli tärkeä sisältö renderöityy vasta JavaScriptin jälkeen, tekoäly ei välttämättä jaksa odottaa ja saattaa ohittaa osan sisällöstä. Tarjoa siksi staattinen HTML aina kun mahdollista.
- Seuraa sivuston nopeutta Core Web Vitals ‑mittareista, jotka näet kätevästi PageSpeed Insightsilla.
16. Lisää itseensä viittaavat canonical-tagit
Itseensä viittaavat canonical-tagit selkeyttävät sekä AI-boteille että perinteisille hakukoneille sivuston rakennetta.
Ne kertovat, mitä urlia bottien tulisi indeksoidessaan ja vastausta koostaessaan käyttää.
Mikäli sivustolla on duplikaattisivuja, eli täysin samansisältöisiä sivuja (esimerkiksi samalle tapahtumalle useita eri ajankohtia, joista jokaiselle on tehty oma sivunsa), valitse sivuista yksi, johon muiden sivujen canonicalit viittaavat.
Tämä on hakuboteille suositus, mitä sivua niiden tulisi käydä läpi.
17. Lisää schema-merkinnät
Strukturoitu data, eli schema-merkinnät auttavat sekä hakukoneita että tekoälyä ymmärtämään sisällön merkitystä ja rakennetta.
Scheman avulla crawlerit pystyvät helpommin luokittelemaan ja poimimaan vastauksia.
Esimerkkejä hyödyllisistä schemoista:
Off-page-optimointi
18. Rakenna sivuston auktoriteettia
Sivuston korkea auktoriteetti lisää merkittävästi todennäköisyyttä, että sen sisältö nousee esiin tekoälyn tuottamissa vastauksissa.
Brändimaininnat ja backlinkit muilta sivustoilta ovat tekoälylle merkki, että muutkin luottavat tähän sivustoon niin paljon, että haluavat linkittää tai mainita sivuston.
Etenkin linkit ja maininnat relevanteilta ja korkean auktoriteetin sivustoilta ovat tekoälyhakujen silmissä arvokkaita. Ne osoittavat kielimalleille, että sivustosi on luotettava toimija.
Optimoi siis aktiivisesti brändisi läsnäoloa eri puolilla verkkoa ja pyri hankkimaan mainintoja ja linkkejä muilta sivustoilta.
Perinteiset off-page-SEO toimet toimivat myös tekoälyoptimoinnissa.
Kokeile esimerkiksi näitä:
- Hanki näkyvyyttä alan julkaisuissa ja asiantuntijakanavissa.
- Tarjoa vieraskynäartikkeleita tai asiantuntijasisältöjä arvostettuihin blogeihin tai uutiskirjeisiin.
- Tuota uniikkia ja uutisarvoista sisältöä, joka on niin kiinnostavaa ja arvokasta, että muut haluavat linkittää siihen.
- Panosta mediaviestintään, eli PR:ään.
- Ole läsnä yrityksellesi relevanteissa sosiaalisen median kanavissa ja pyri hankkimaan brändimainintoja myös somessa.
- Muista tuoda oma asiantuntemuksesi ja auktoriteettisi esiin myös omalla sivustollasi.
Muista ainakin nämä tekoälyoptimoinnista!
Tekoälyoptimoinnissa on otettava huomioon, miten tekoäly tekee työtään, minkälaista sisältöä se pitää arvossa ja minkälaisia sisältörakenteita sen on helpoin käyttää vastauksissaan sekä minkälaista on ihmisten hakukäyttäytyminen.
- Sisällön laatu ja relevanssi on ollut perinteisessä hakukoneoptimoinnissakin tärkeää jo pitkään, mutta tekoälyoptimoinnissa se nousee vieläkin keskeisempään asemaan. Kielimallit etsivät vielä laajemmin vihjeitä siitä, että sisältö on relevanttia ja myös linkattu laajempaan kontekstiin.
- Tekoälyoptimointi on otettava huomioon myös sisältöjen rakenteen suunnittelussa. Sisältö päätyy todennäköisemmin tekoälyn siteeraamaksi, kun se on rakennettu niin, että kielimallien on helppo poimia valmiita ”vastauspalasia” koosteeseensa.
- Sisällön luotettavuus ja auktoriteetti korostuvat. Nämäkin ovat olleet Googlelle jatkuvasti yhä tärkeämpiä, ja sama pätee tekoälyhakuihin: kielimallit eivät halua tarjota ”roskaa” vastauksissaan, vaan ne suosivat sivuja, joita myös muut pitävät uskottavana (mm. linkit ja maininnat).
- Brändinäkyvyys on tekoälyhauille keskeistä. Tekoäly suosii brändejä, jotka ovat laajasti profiloituneet tietyn alan tai aiheen asiantuntijoiksi.
Varmistetaanko näkyvyytenne tulevaisuudessakin?
Elämme aikaa, jossa pelkkä Googlen ”sinisissä linkeissä” menestyminen ei enää ole ainoa avain onneen – saati takaa liikennettä sivustolle.
Ihmisten hakukäyttäytyminen pirstoutuu, ja tekoälyhaut (ja myös Googlen hakunäkymä) muuttuvat ja kehittyvät vauhdilla.
Hyvä näkyvyys hakukoneissa – tai tekoälyvastauksissa – ei koskaan rakennu hetkessä, vaan vaatii pitkäjänteistä työtä erityisesti sisältöjen ja auktoriteetin parantamiseksi.
Siksi paras hetki aloittaa työ tulevaisuuden näkyvyyden varmistamiseksi on juuri nyt.
Ota yhteyttä, niin kerron, miten voin auttaa!

KIRJOITTAJA
Elina Kilpinen
SEO- ja viestintäasiantuntija (VTM)
Viestinnän, median ja markkinoinnin parissa vuodesta 2005.
