Onko GEO uusi SEO? – Mitä hakukoneoptimoinnin palveluilta pitää vaatia vuonna 2026 (ja jo tänä vuonna)

Nainen pitelee kädessään taulua, jossa lukee GEO vs SEO.

SEO on kuol­lut – vai onko? Tap­pa­vat­ko teko­ä­ly­haut haku­ko­neop­ti­moin­nin? Onko GEO jota­kin aivan uut­ta – ja mitä se oikeas­taan on? Kan­nat­taa­ko yri­tyk­sen edel­leen panos­taa perin­tei­seen haku­ko­neop­ti­moin­tiin, vai tar­vi­taan­ko koh­ta pelk­kää teko­ä­ly­op­ti­moin­tia? Vas­taus kaik­keen on simp­pe­lim­pi (ja loh­dul­li­sem­pi) kuin uskot­kaan.

Teko­ä­lyn esiin­mars­si muut­taa – ja on jo muut­ta­nut – haku­ko­neop­ti­moin­nin kent­tää.

Mitä opti­moin­ti­pal­ve­lui­den osta­jan on syy­tä tie­tää teko­ä­ly­ajan opti­moin­nis­ta?

Mitä on GEO?

GEO, eli gene­ra­ti­ve engi­ne opti­miza­tion tar­koit­taa sivus­ton opti­moin­tia siten, että sisäl­tö löy­tyi­si mah­dol­li­sim­man hyvin eri­lai­sis­ta teko­ä­ly­poh­jai­sis­ta haku­tu­lok­sis­ta.

Vakiin­tu­nut­ta suo­men­nos­ta ei vie­lä ole, mut­ta aina­kin muo­to­ja teko­ä­ly­op­ti­moin­ti, teko­ä­ly­ha­ku­ko­neop­ti­moin­ti ja AI-opti­moin­ti käy­te­tään.

Onko perinteinen SEO kuollut?

Perin­tei­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti, eli SEO ei ole kuol­lut, vaan sitä tar­vi­taan edel­leen. Syi­tä on aina­kin kak­si:

  • Google on edel­leen haku­ko­nei­den ykkö­nen ja
  • teko­ä­ly­haut käyt­tä­vät perin­tei­siä haku­ko­nei­ta läh­tei­nään.

1. Googlen valta-asema

Teko­ä­ly­haut eivät ole nujer­ta­neet Googlen yli­val­taa – eivät aina­kaan tois­tai­sek­si.

Google on edel­leen haku­ko­nei­den mark­kin­ajoh­ta­ja noin 90 % mark­ki­nao­suu­del­la.

ChatGPT Searc­hin mark­ki­nao­suus haku­mark­ki­noil­la sen sijaan on vain noin yhden pro­sen­tin luok­kaa. Vaik­ka sen pääl­le ynnäi­si mui­den­kin teko­ä­ly­ha­ku­jen osuu­det, jää­dään vie­lä kau­as Googlen luvuis­ta.

Perin­tei­siä haku­ko­nei­ta siis edel­leen käy­te­tään, ja vaik­ka nii­den­kin haku­nä­ky­mät ja algo­rit­mit muut­tu­vat jat­ku­vas­ti ja täy­den­ty­vät eri­lai­sil­la AI-omi­nai­suuk­sil­la, on perin­tei­sil­lä haku­tu­lok­sil­la­kin edel­leen mer­ki­tys­tä – eri­tyi­ses­ti kau­pal­li­sis­sa, eli ostoai­kei­sis­sa hauis­sa.

Sik­si myös perin­teis­tä haku­ko­neop­ti­moin­tia tar­vi­taan edel­leen.

2. Tekoälyhaut käyttävät perinteisiä hakukoneita

Kun teko­ä­ly­hauis­ta vas­taa­vat jär­jes­tel­mät, kuten kie­li­mal­lit (LLM, lar­ge lan­gua­ge model), eivät tie­dä vas­taus­ta niil­tä kysyt­tyyn kysy­myk­seen kou­lu­tusai­neis­ton­sa poh­jal­ta, ne hake­vat tie­toa ulko­puo­li­sis­ta läh­teis­tä.

Pro­ses­sia kut­su­taan nimel­lä RAG (Ret­rie­val-Aug­men­ted Gene­ra­tion).

Ja etsies­sään tie­toa kie­li­mal­lit käyt­tä­vät perin­tei­siä haku­ko­nei­ta apu­naan.

Kos­ka teko­ä­ly­jär­jes­tel­mät hyö­dyn­tä­vät perin­tei­siä haku­ko­nei­ta tie­don­ha­kuun, hyvä sijoit­tu­mi­nen perin­tei­sis­sä haku­tu­lok­sis­sa (SERP) on tär­ke­ää myös teko­ä­ly­hauis­sa näky­mi­sel­le.

  • SEO ei siis ole kuol­lut, vaan se on ken­ties tär­keäm­pää kuin kos­kaan.

Onko GEO jotakin aivan uutta?

Yksin­ker­tai­nen vas­taus: ei, GEO ei ole jota­kin aivan uut­ta.

GEO raken­tuu perin­teis­ten SEO-meto­dien pääl­le, mut­ta se tuo muka­naan myös uusia asioi­ta, jot­ka on otet­ta­va huo­mioon.

Hyvin monet samat perus­pe­ri­aat­teet päte­vät, opti­moi­daan­pa sisäl­töä sit­ten perin­tei­sil­le haku­ko­neil­le, kuten Googlel­le, tai teko­ä­ly­hauil­le (ChatGPT, Google AI Over­views, Gemi­ni, Perplexi­ty…).

Esi­mer­kik­si seu­raa­vat asiat ovat yhtä lail­la tär­kei­tä niin perin­tei­ses­sä haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa kuin teko­ä­ly­ajan opti­moin­nis­sa­kin:

  • sisäl­lön laa­tu, syvyys, kon­teks­ti ja inten­tio
  • sel­keä ja jäsen­nel­ty raken­ne
  • sig­naa­lit sivus­ton luo­tet­ta­vuu­des­ta
  • sivus­ton indek­soi­ta­vuus ja craw­lat­ta­vuus
  • latau­tu­mis­no­peus ja mobii­liys­tä­väl­li­syys
  • sche­ma-mer­kin­nät
  • jne.

Näin tekoälyhaut eroavat perinteisistä hakukoneista

Kie­li­mal­lit tar­joa­vat haki­jal­leen täy­sin eri­lai­sen tulok­sen kuin Googlen perin­tei­set ”kym­me­nen sinis­tä link­kiä”.

Ne pilk­ko­vat saa­man­sa kysy­myk­set osiin, hake­vat tie­toa eri läh­teis­tä ja yhdis­te­le­vät sit­ten kysy­jäl­le vas­tauk­sen.

Myös ihmis­ten haku­käyt­täy­ty­mi­nen muut­tuu yksit­täi­sis­tä hakusa­nois­ta koh­ti pit­kiä, kes­kus­te­le­via kyse­ly­jä (promp­te­ja).

Sik­si sisäl­lön opti­moin­tia pitää aja­tel­la osit­tain uudes­ta kul­mas­ta käsin (lue tar­kem­mat vink­ki­ni teko­ä­ly­op­ti­moin­nis­ta).

Täl­lä het­kel­lä vai­kut­taa kui­ten­kin sil­tä, että laa­duk­kaas­ti, perin­tei­sil­lä SEO-meto­deil­la toteu­tet­tu haku­ko­neop­ti­moin­ti nos­taa sivus­to­ja tehok­kaas­ti myös teko­ä­ly­ha­ku­jen vas­tauk­siin.

SEO vs. GEO

GEOs­sa ja SEOs­sa on siis pal­jon yhte­ne­väi­syyk­siä – onko nii­tä edes tar­peen ero­tel­la toi­sis­taan?
Minun vas­tauk­se­ni tähän­kin on: EI.

Kos­ka pit­käl­ti samat perus­pe­ri­aat­teet päte­vät molem­piin, tun­tui­si oudol­ta – tai tar­peet­to­man kapea-alai­sel­ta – kes­kit­tyä vain perin­tei­siin haku­ko­nei­siin tai vain pelk­kiin teko­ä­ly­ha­kui­hin.

Eten­kin, kun molem­mis­sa pär­jää­mi­nen edel­lyt­tää jat­kos­sa yhä vah­vem­paa brän­di­nä­ky­vyyt­tä kai­kis­sa yri­tyk­sen poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le oleel­li­sis­sa kana­vis­sa (Ins­ta­gram, Lin­ke­dIn, Tik­Tok, You­tu­be, Face­book, podcas­tit, media­nä­ky­vyys… mit­kä nyt kel­le­kin ovat tär­kei­tä).

Teko­ä­lyl­lä vai­kut­taa nimit­täin ole­van tai­pu­mus suo­sia vas­tauk­sis­saan vah­vo­ja brän­de­jä, jot­ka ovat laa­jal­ti pro­fi­loi­tu­neet tie­tyn asian tai aiheen asian­tun­ti­joi­na.

Se hais­te­lee brän­di­sig­naa­lei­ta pait­si suo­ris­ta backlin­keis­tä, kuten Google, myös brän­di­mai­nin­nois­ta eri puo­lil­la verk­koa (ja itse asias­sa tätä Google­kin yhä vah­vem­min tekee).

Sik­si tule­vai­suu­des­sa hyvä näky­vyys haku­ko­neis­sa ja teko­ä­ly­hauis­sa edel­lyt­tää yhä vah­vem­min hyvää ja laa­jaa yleis­tä brän­di­nä­ky­vyyt­tä.

Näky­vyyt­tä on siis opti­moi­ta­va myös muu­al­la kuin hauis­sa, ja sik­si tule­vai­suu­des­sa tar­vit­sem­me­kin “joka-pai­kan-opti­moin­tia”.

SEO = Search Everywhere Optimization

Jos SEO ennen oli lyhen­ne sanois­ta search engi­ne opti­miza­tion (haku­ko­neop­ti­moin­ti), kul­kee ter­mi tule­vai­suu­des­sa yhä vah­vem­min suun­taan search eve­ryw­he­re opti­miza­tion, eli koh­ti joka-pai­kan-opti­moin­tia.

Se tar­koit­taa, että yri­tyk­sen näky­vyyt­tä pitää opti­moi­da kaik­kial­la, mis­sä sen poten­ti­aa­li­set asiak­kaat ovat: niin haku­ko­neis­sa, teko­ä­ly­hauis­sa kuin muis­sa kana­vis­sa­kin.

Mitä SEO-palveluilta pitää vaatia vuonna 2026 (ja jo tänäkin vuonna)?

SEO-ken­tän pal­ve­lun­tar­joa­jia on jo ennen teko­ä­lyn aikaa­kin ollut moneen junaan:
Yksi myy pelk­kiä link­ke­jä, toi­nen yksit­täi­sen avain­sa­nan opti­moin­tia.

Mark­ki­noil­le vii­me vuo­si­na put­kah­ta­neet AI-fir­mat kaup­paa­vat teko­ä­lyl­lä mas­sa­ge­ne­roi­tua bulk­ki­si­säl­töä.

Ja sit­ten on mei­tä laa­ja-alais­ta, yri­tyk­sen stra­te­gi­sia tavoit­tei­ta tuke­vaa SEO-pal­ve­lua myy­viä asian­tun­ti­joi­ta.

Mitä SEO-pal­ve­lui­den osta­jan siis kan­nat­taa teko­ä­lyn aika­kau­del­la huo­mioi­da pal­ve­lun­tar­joa­jaa vali­tes­saan:

  • Valit­se asian­tun­ti­ja, joka hal­lit­see perin­tei­sen haku­ko­neop­ti­moin­nin laa­ja-alai­ses­ti (tek­ni­nen, sisäl­löl­li­nen ja off-site-SEO), mut­ta ymmär­tää myös, mitä perus­te­ke­mi­sen ylit­tä­vää ekstraa teko­ä­ly­hauis­sa pär­jää­mi­nen vaa­tii.
  • Jos haluat tulok­sia, jot­ka aidos­ti vie­vät bis­nes­tä­si eteen­päin, pidä huo­li, että SEO-työn tavoit­teet joh­de­taan lii­ke­toi­min­ta­si stra­te­gi­sis­ta tavoit­teis­ta. Pal­ve­lun­tar­joa­jan on siis halut­ta­va ja kyet­tä­vä ymmär­tä­mään myös bis­nes­tä­si ja tavoit­tei­ta­si.
  • Brän­di­nä­ky­vyy­den kas­vat­ta­mi­nen on tule­vai­suu­den hauis­sa pär­jää­mi­sen perus­e­del­ly­tys. Löy­täi­sit­kö teki­jän, joka osaa aut­taa sinua sekä SEOs­sa että muun näky­vyy­den kas­vat­ta­mi­ses­sa? Ennus­tan, että esi­mer­kik­si media­vies­tin­tää (PR) ymmär­tä­vät SEO-osaa­jat ovat jat­kos­sa kysyt­ty­jä (ja tois­tai­sek­si har­vi­nai­sia).
  • Jos joku yrit­tää myy­dä sinul­le haku­ko­neop­ti­moin­nin nimis­sä pelk­kiä link­ke­jä tai teko­ä­lyl­lä gene­roi­tua bulk­ki­si­säl­töä, juok­se pois!

Laitetaanko näkyvyytenne kuntoon?

Haluat­ko var­mis­taa, että yri­tyk­sen­ne nousee esiin juu­ri sil­loin, kun poten­ti­aa­li­set asiak­kaat hake­vat tar­joa­mian­ne tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta – oli­pa sit­ten kyse perin­tei­sis­tä haku­ko­neis­ta tai teko­ä­ly­hauis­ta?

Tutus­tu tar­joa­mii­ni SEO-pal­ve­lui­hin tai varaa suo­raan mak­su­ton kar­toi­tus­ta­paa­mi­nen, niin tsek­kaan nykyi­sen näky­vyy­ten­ne ja ker­ron, miten voi­sin aut­taa.

Jos kai­paat refe­rens­se­jä, tutus­tu vaik­ka­pa asiak­kaa­ni Fenix Kau­neu­den tari­naan: olem­me SEOn ja PR:n kei­noin saa­neet brän­di­nä­ky­vyyt­tä kas­va­tet­tua niin Googles­sa, AI-hauis­sa kuin perin­tei­sis­sä mediois­sa­kin.

SEO- ja viestintäasiantuntija Elina Kilpinen

KIRJOITTAJA

Eli­na Kil­pi­nen
SEO- ja vies­tin­tä­asian­tun­ti­ja (VTM)

Vies­tin­nän, median ja mark­ki­noin­nin paris­sa vuo­des­ta 2005.

Samankaltaiset artikkelit