Onko GEO uusi SEO? – Mitä hakukoneoptimoinnin palveluilta pitää vaatia vuonna 2026 (ja jo tänä vuonna)
SEO on kuollut – vai onko? Tappavatko tekoälyhaut hakukoneoptimoinnin? Onko GEO jotakin aivan uutta – ja mitä se oikeastaan on? Kannattaako yrityksen edelleen panostaa perinteiseen hakukoneoptimointiin, vai tarvitaanko kohta pelkkää tekoälyoptimointia? Vastaus kaikkeen on simppelimpi (ja lohdullisempi) kuin uskotkaan.
Tekoälyn esiinmarssi muuttaa – ja on jo muuttanut – hakukoneoptimoinnin kenttää.
Mitä optimointipalveluiden ostajan on syytä tietää tekoälyajan optimoinnista?
Mitä on GEO?
GEO, eli generative engine optimization tarkoittaa sivuston optimointia siten, että sisältö löytyisi mahdollisimman hyvin erilaisista tekoälypohjaisista hakutuloksista.
Vakiintunutta suomennosta ei vielä ole, mutta ainakin muotoja tekoälyoptimointi, tekoälyhakukoneoptimointi ja AI-optimointi käytetään.
Onko perinteinen SEO kuollut?
Perinteinen hakukoneoptimointi, eli SEO ei ole kuollut, vaan sitä tarvitaan edelleen. Syitä on ainakin kaksi:
1. Googlen valta-asema
Tekoälyhaut eivät ole nujertaneet Googlen ylivaltaa – eivät ainakaan toistaiseksi.
Google on edelleen hakukoneiden markkinajohtaja noin 90 % markkinaosuudella.
ChatGPT Searchin markkinaosuus hakumarkkinoilla sen sijaan on vain noin yhden prosentin luokkaa. Vaikka sen päälle ynnäisi muidenkin tekoälyhakujen osuudet, jäädään vielä kauas Googlen luvuista.
Perinteisiä hakukoneita siis edelleen käytetään, ja vaikka niidenkin hakunäkymät ja algoritmit muuttuvat jatkuvasti ja täydentyvät erilaisilla AI-ominaisuuksilla, on perinteisillä hakutuloksillakin edelleen merkitystä – erityisesti kaupallisissa, eli ostoaikeisissa hauissa.
Siksi myös perinteistä hakukoneoptimointia tarvitaan edelleen.
2. Tekoälyhaut käyttävät perinteisiä hakukoneita
Kun tekoälyhauista vastaavat järjestelmät, kuten kielimallit (LLM, large language model), eivät tiedä vastausta niiltä kysyttyyn kysymykseen koulutusaineistonsa pohjalta, ne hakevat tietoa ulkopuolisista lähteistä.
Prosessia kutsutaan nimellä RAG (Retrieval-Augmented Generation).
Ja etsiessään tietoa kielimallit käyttävät perinteisiä hakukoneita apunaan.
Koska tekoälyjärjestelmät hyödyntävät perinteisiä hakukoneita tiedonhakuun, hyvä sijoittuminen perinteisissä hakutuloksissa (SERP) on tärkeää myös tekoälyhauissa näkymiselle.
Onko GEO jotakin aivan uutta?
Yksinkertainen vastaus: ei, GEO ei ole jotakin aivan uutta.
GEO rakentuu perinteisten SEO-metodien päälle, mutta se tuo mukanaan myös uusia asioita, jotka on otettava huomioon.
Hyvin monet samat perusperiaatteet pätevät, optimoidaanpa sisältöä sitten perinteisille hakukoneille, kuten Googlelle, tai tekoälyhauille (ChatGPT, Google AI Overviews, Gemini, Perplexity…).
Esimerkiksi seuraavat asiat ovat yhtä lailla tärkeitä niin perinteisessä hakukoneoptimoinnissa kuin tekoälyajan optimoinnissakin:
Näin tekoälyhaut eroavat perinteisistä hakukoneista
Kielimallit tarjoavat hakijalleen täysin erilaisen tuloksen kuin Googlen perinteiset ”kymmenen sinistä linkkiä”.
Ne pilkkovat saamansa kysymykset osiin, hakevat tietoa eri lähteistä ja yhdistelevät sitten kysyjälle vastauksen.
Myös ihmisten hakukäyttäytyminen muuttuu yksittäisistä hakusanoista kohti pitkiä, keskustelevia kyselyjä (prompteja).
Siksi sisällön optimointia pitää ajatella osittain uudesta kulmasta käsin (lue tarkemmat vinkkini tekoälyoptimoinnista).
Tällä hetkellä vaikuttaa kuitenkin siltä, että laadukkaasti, perinteisillä SEO-metodeilla toteutettu hakukoneoptimointi nostaa sivustoja tehokkaasti myös tekoälyhakujen vastauksiin.
SEO vs. GEO
GEOssa ja SEOssa on siis paljon yhteneväisyyksiä – onko niitä edes tarpeen erotella toisistaan?
Minun vastaukseni tähänkin on: EI.
Koska pitkälti samat perusperiaatteet pätevät molempiin, tuntuisi oudolta – tai tarpeettoman kapea-alaiselta – keskittyä vain perinteisiin hakukoneisiin tai vain pelkkiin tekoälyhakuihin.
Etenkin, kun molemmissa pärjääminen edellyttää jatkossa yhä vahvempaa brändinäkyvyyttä kaikissa yrityksen potentiaalisille asiakkaille oleellisissa kanavissa (Instagram, LinkedIn, TikTok, Youtube, Facebook, podcastit, medianäkyvyys… mitkä nyt kellekin ovat tärkeitä).
Tekoälyllä vaikuttaa nimittäin olevan taipumus suosia vastauksissaan vahvoja brändejä, jotka ovat laajalti profiloituneet tietyn asian tai aiheen asiantuntijoina.
Se haistelee brändisignaaleita paitsi suorista backlinkeistä, kuten Google, myös brändimaininnoista eri puolilla verkkoa (ja itse asiassa tätä Googlekin yhä vahvemmin tekee).
Siksi tulevaisuudessa hyvä näkyvyys hakukoneissa ja tekoälyhauissa edellyttää yhä vahvemmin hyvää ja laajaa yleistä brändinäkyvyyttä.
Näkyvyyttä on siis optimoitava myös muualla kuin hauissa, ja siksi tulevaisuudessa tarvitsemmekin “joka-paikan-optimointia”.
SEO = Search Everywhere Optimization
Jos SEO ennen oli lyhenne sanoista search engine optimization (hakukoneoptimointi), kulkee termi tulevaisuudessa yhä vahvemmin suuntaan search everywhere optimization, eli kohti joka-paikan-optimointia.
Se tarkoittaa, että yrityksen näkyvyyttä pitää optimoida kaikkialla, missä sen potentiaaliset asiakkaat ovat: niin hakukoneissa, tekoälyhauissa kuin muissa kanavissakin.
Mitä SEO-palveluilta pitää vaatia vuonna 2026 (ja jo tänäkin vuonna)?
SEO-kentän palveluntarjoajia on jo ennen tekoälyn aikaakin ollut moneen junaan:
Yksi myy pelkkiä linkkejä, toinen yksittäisen avainsanan optimointia.
Markkinoille viime vuosina putkahtaneet AI-firmat kauppaavat tekoälyllä massageneroitua bulkkisisältöä.
Ja sitten on meitä laaja-alaista, yrityksen strategisia tavoitteita tukevaa SEO-palvelua myyviä asiantuntijoita.
Mitä SEO-palveluiden ostajan siis kannattaa tekoälyn aikakaudella huomioida palveluntarjoajaa valitessaan:
- Valitse asiantuntija, joka hallitsee perinteisen hakukoneoptimoinnin laaja-alaisesti (tekninen, sisällöllinen ja off-site-SEO), mutta ymmärtää myös, mitä perustekemisen ylittävää ekstraa tekoälyhauissa pärjääminen vaatii.
- Jos haluat tuloksia, jotka aidosti vievät bisnestäsi eteenpäin, pidä huoli, että SEO-työn tavoitteet johdetaan liiketoimintasi strategisista tavoitteista. Palveluntarjoajan on siis haluttava ja kyettävä ymmärtämään myös bisnestäsi ja tavoitteitasi.
- Brändinäkyvyyden kasvattaminen on tulevaisuuden hauissa pärjäämisen perusedellytys. Löytäisitkö tekijän, joka osaa auttaa sinua sekä SEOssa että muun näkyvyyden kasvattamisessa? Ennustan, että esimerkiksi mediaviestintää (PR) ymmärtävät SEO-osaajat ovat jatkossa kysyttyjä (ja toistaiseksi harvinaisia).
- Jos joku yrittää myydä sinulle hakukoneoptimoinnin nimissä pelkkiä linkkejä tai tekoälyllä generoitua bulkkisisältöä, juokse pois!
Laitetaanko näkyvyytenne kuntoon?
Haluatko varmistaa, että yrityksenne nousee esiin juuri silloin, kun potentiaaliset asiakkaat hakevat tarjoamianne tuotteita tai palveluita – olipa sitten kyse perinteisistä hakukoneista tai tekoälyhauista?
Tutustu tarjoamiini SEO-palveluihin tai varaa suoraan maksuton kartoitustapaaminen, niin tsekkaan nykyisen näkyvyytenne ja kerron, miten voisin auttaa.
Jos kaipaat referenssejä, tutustu vaikkapa asiakkaani Fenix Kauneuden tarinaan: olemme SEOn ja PR:n keinoin saaneet brändinäkyvyyttä kasvatettua niin Googlessa, AI-hauissa kuin perinteisissä medioissakin.

KIRJOITTAJA
Elina Kilpinen
SEO- ja viestintäasiantuntija (VTM)
Viestinnän, median ja markkinoinnin parissa vuodesta 2005.
